Alla inlägg den 4 mars 2007

Av Mutt - 4 mars 2007 15:37

Hemlösa dödas i USA för nöjets skull. Det känns hårt i den amerikanska delen av själen. Jag vågar knappt skriva det på svenska och gör det inte heller, men. Jag kan däremot reflektera över hur ett land, vilket som helst i väst som tar emot flyktingar och ger dem bostad inte kan ge samma till sina uteliggare. Det är inte värdigt att när börsen bara går uppåt och direktörer tjänar så mycket att de rimligtvis inte kan gör av med dem under en livstid. Vem som helst kan komma i samma situation, ingen går säker. Hoppas bara att de som anser sig vara över alla dem som har det svårt inte behöver utså samma sak. När jag till och med hör personer i den egna vänkrets, de är inte längre mina vänner, tycker att demokrati inte är något att ha. Hur kan människor som har fått allt i ett demokratiskt samhälle som Sverige tycka att andra som har det sämre får skylla sig själva. Människor som utnyttjar samhället genom att ta alla chanser som finns att undanhålla samhället skattepengar. Om alla betalade skatt skulle vi inte behövas några uteliggare. Men ändå är jag säker på att det finns pengar så det räcker till att ge uteliggarna bostad och ett värdigt liv. Det handlar bara om fördelning av resurserDet där med att Sverige är en verklig demokrati kan förståss tas med en viss reservation. Men ändå!

Ovido - Quiz & Flashcards